Kanske du vill utveckla nya produkter, rädda världen, rocka i labbet? Eller jobba som ingenjör, med djur, inom vård, livsmedelsbranschen? Kanske programmera robotar, installera produktionsutrustning eller jobba inom processindustrin? Branschen vill ha dig med kunskaper inom kemi, teknik och naturvetenskap! De kunskaperna får du hos oss.

Vad gör tidigare elever idag?

Teknisk gymnasieskola med hög kvalitet
Vi är en teknisk gymnasieskola med stor kompetens och de viktiga kontakterna med branschen. Vi är en del av Teknikcollege vilket är en kvalitetsstämpel. Perstorp AB är vår huvudman.Lagom stor skola
Vi får ofta höra att vår skola är som ett ”andra hem”. Här får eleverna en trygg skolmiljö, legitimerade lärare och kunniga handledare. Vi är en liten skola med mysig och personlig atmosfär där alla får plats att vara sig själv.

Dubbel kompetens
Hos oss får du dubbel kompetens: yrkes- och högskolebehörighet. Det innebär att du kan välja att studera vidare på högskola efter gymnasiet, eller att börja arbeta. Det gör också gymnasietiden rolig och intressant eftersom vi blandar teori med praktik.

Praktik på riktigt
Praktik och studiebesök, både i Sverige och utomlands, är viktiga delar av utbildningen. Du har 15 veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) på nationella och internationella företag. Dessa veckor ger dig viktiga kunskaper, erfarenheter och kontakter.

Under dina tre år på Perstorp Tekniska Gymnasium får du vid flera tillfällen resa både kort och långt. Det kan vara allt från studiebesök på företag till guidad tur i London eller praktik i Kina. Du får erfarenheter och ett nätverk av kontakter i både när och fjärran.

Må bra – prestera bra
Det är verkligen så. Mår man bra så är det lättare att prestera bra. Vi har tillgång till Perstorp AB:s träningslokaler, fotbollsplan och löpslingor och äter god och bra lunch på Persgårdens Restaurang! Vi satsar målmedvetet på att vara en hälsoskola.

Vi är ett gymnasium du kommer att trivas på – och som ger dig en ljus framtid!

Här trivs eleverna!

På Perstorp Tekniska Gymnasium stormtrivs eleverna och rekommenderar skolan till andra. Det visar resultatet från Skolinspektionens granskande enkät. Eleverna fick svara på frågor inom fjorton kategorier som berörde allt från trygghet och trivsel till undervisning och delaktighet – och resultatet hamnade en bra bit över snittet på i stort sett alla kategorier.

*De stora siffrorna visar Perstorp Tekniska Gymnasiums resultat medan de inom parantes är det nationella medelvårdet. (10 är högsta värdet.) www.skolinspektionen.se/skolenkaten

Jag rekommenderar min skola
Jag känner mig trygg i skolan
Jag har studiero på lektionerna