Vad hände efter
Perstorp Tekniska Gymnasium?

MalinIndustritekniska programmet

Malin Larsson tog studenten från PG 2010. 2011 började hon plugga till Utvecklingsingenjör på Högskolan i Halmstad. Nu arbetar hon på Perstorp AB.

”Jag började på Perstorp 2018 som laboratorieassistent. Där utförde jag rutinanalyser på våra slutprodukter och produkter under tillverkning. Sedan september i år jobbar jag som Driftingenjör på Pentafabriken. Jag är under upplärning och mina arbetsuppgifter handlar om att ansvara för driften. Min roll är att vara en resurs för fabriken i både underhållsarbete och förbättringsarbete. Det är en rolig, utmanande och utvecklande roll. Jag lär mig mycket, både om tekniken och om människor, eftersom jag har en utbildande roll och även agerar som bollplank med idéer och förbättringar. Tillsammans är vi ett härligt team och jag trivs verkligen.”

FilipEl- och energiprogrammet

Filip Johansson tog studenten från El- och energiprogrammet 2020. Han tycker att det bästa med skolan var den inblick i arbetslivet som han fick genom studiebesök och praktik. Han erbjöds jobb på automationsteknik innan han slutat skolan.

”Jag trivs väldigt bra och har redan fått vara med i många roliga projekt. Allt från att bygga och installera våra turn key lösningar av robotceller till att koppla styrskåp. Alla projekt är unika och ger nya utmaningar, vi jobbar både på hemmaplan och utomlands vilket jag tycker är roligt. Tyckte framför allt att installationen av en robotcell vi gjorde i Italien var extra spännande och lärorikt. Nu i höst har jag även fått möjligheten att lära mig elkonstruktion och rita i Eplan, så för tillfället är jag uthyrd som konsult till Tetra Pak och gör elritningar till deras processmaskiner. Vi kan jobba mycket hemifrån men det blir även några dagar i veckan nere i Lund på Tetra Pak. Framöver vill jag fortsätta att utvecklas, yrket är väldigt brett och det finns många vägar att gå.”

alvinEl- och energiprogrammet

Alvin tog studenten 2019 och erbjöds jobb på Celanese redan innan han slutat skolan.

”Det är fördelen med bra praktikplatser. Som automationstekniker har jag väldigt varierande arbetsuppgifter, vilket är kul. Det handlar mycket om felsökning – ett utmanande jobb men roligt eftersom det gör att man aldrig slutar att utvecklas.”

TomIndustritekniska programmet

Tom Ysu tog studenten från PG 2019 och valde att börja jobba direkt eftersom han blev erbjuden en tjänst som laboratorietekniker på Perstorp AB där han även haft sin praktik. Så här säger han om sitt jobb:

”Jag jobbar som laboratorietekniker i ett Quality Control-labb på Perstorp AB där vi gör kvalitetstester på våra produkter. Jag jobbar väldigt mycket laborativt och analyserar våra produkter för att säkerställa en hög och jämn kvalité. Det roligaste med yrket är variationen i arbetet där jag har fått lära mig olika metoder och arbetssätt! I framtiden är tanken att jag ska läsa vidare inom kemi.”

AlvaIndustritekniska programmet

”Jag gick industriprogrammet och jobbade sommaren efter studenten på Perstorp AB, ett jobb jag fick tack vare praktiken på skolan. Nu pluggar jag på Lunds universitet till gymnasielärare i engelska. Under mina tre år på PG åkte vi till London och jag fick även möjlighet att ha utlandspraktik i Kina”
/Alva Rietz

AndyEl- och energiprogrammet

”Mina framtidsvisioner har alltid varit glasklara – jag ville bli industrielektriker. Jag fick chansen att praktisera på Perstorp AB vilket ledde till sommarjobb och nu är jag tillsvidareanställd. Drömmen är att kunna kombinera mitt nuvarande jobb som underhållselektriker med att jobba som deltidsbrandman.”
/Andy Khan

LottiIndustritekniska programmet

”Jag läser en utbildning i IT-forensik och informationssäkerhet och är nu inne på mitt tredje och sista år. Efter utbildningen finns det möjlighet att jobba hos bland annat polisen som IT-forensiker eller att jobba med IT-säkerhet i både den privata- och offentliga sektorn.”
/Lotti Furutorp

LukasIndustritekniska programmet

”Jag bor i Linköping och pluggar till civilingenjör inom industriell ekonomi. Något jag tidigt märkt på universitetet är hur bra grund PG ger, då man generellt läser många fler kurser samtidigt som alla praktik- och sommarjobbstillfällen ger goda möjligheter inom arbetslivet.”
/Lukas Ekberg

MariaIndustritekniska programmet

Min plan var att jobba något år innan jag skulle börja plugga. Dels för att vara helt säker på vilken utbildning jag ville studera, dels för att kunna spara ihop lite pengar. Under min tid på Perstorp gymnasium har jag praktiserat på Perstorp AB vilket resulterade i att jag fick sommarjobb där. I trean hade jag mitt gymnasiearbete inne på Perstorp AB och fick bra kontakt med företaget. Sommaren 2020 fick jag åter igen sommarjobb och har nu fått förlängt. Jag jobbar som processoperatör och övervakar och kontrollerar en kemisk process.
/Maria Youssef